Saturday 13 July 2013

Jiwa sentap

Manusia lahir dengan satu  perasaan iaitu 'penat ' atau 'letih'...tau x ape mksd penat?? Minah blonde pggl penat exhausted...okay, bila manusia dh lahir dgn perasaan ini bermaksud manusia akan ade perasaan ini sepanjang hidup dorang...regardless of anything happen in life mesti akan relate dgn this term 'penat'..for example, I buat scenarios utk pahamkan..
Scenario 1
Atan: kenapa awak xdtg keje smlm?
Atin: sebab sy PeNAT buat benda yg same.

Scenario 2
Amad: kenapa awak xdrive pg keje? Ssh2 naik tren
Ain: sbb sy PENAT nk drive everyday

Scenario 3
Ah chong:kenapa lu langgaq belakang keta gua?
Siew ling: sebab gua PENAT tgu lu jln lembab sgt..

Okay x?? Dh paham x kite gune term PENAT ne almost everyday in our life..
so skrg ape kaitan title post ngn aku pulak ne? Banyak kaitan..aku dh kumpul banyak sgt penat n skrg aku nak muntahkan sekali dlm 1 blog n explain to whole bunch of people yg kadang2 buat gaya macam paham tapi sebenarnya dorang xpaham..ne aku nak bg paham lagi skali, mntk perhatian..

Aku penat nk explain bnda yg same setiap kali..ape tujuan aku buat semuanya bersebab..kenapa kau pilih nk ddk rumah sewa instead of ddk dgn fmly? Sbb kau nak rase hidup berdikari be more independent kan? Cliche nye jawapan...hahah..teett..salah..aku bg jwpn yg lagi terus dr ati...sebab kau nak space..bile kau blk lmbt dr keje, mak kau xrisau kat rumah..xkeep calling tanya dkt mane buat ape dgn sape..kau xnak mak kau tggu kau blk keje everyday n kau nak buang rase bersalah bilamana kau blk keje lambat n apetite nak mkn dh xde tp mak kau madak mcm2 utk kau mkn..kau kena mkn sbb nk jaga hati mak kau sbb dye ssh payah masak n kau xmkn..ataupun kalau dh krobik sgt kau akan bubgkus lauk n bawak bekal esojnye...slalunye aku terjebak dlm optio yg kedua tu..kau nak elak kan mak kau pk kau pergi bersuria party larut mlm bilamana kau tgh bersengkang mata mengadap pc pastu berjalan kaki 10minit ke tren, menempuh lebih dari 10 stesen untuk smpi rmh..smpi stesen kat rmh kau kena drive lg..phewwwwwww....life is tough...lagi tough kalau kau xdpt support dr org terdekat by understanding..all those question yg kau rase sgt annoy nk jawap bilamana kau tgh sibuk buat keje...memangla org ckp sibuk mana pon kite jgn abaikan mak bapak...tapi wahai parent, sibuk kami disini kerana nak bagi kamu kamu kesenangan dihari raya..wishlist yg diusulkan kamu kamu terlalu panjang jadi kami mencarik alternatives lain untuk dpt duit lebih..untuk siapa?? Untuk kamu wahai parent..nowadays anak2 stay in rumah sewa bkn sebab nak bebas saja saja...kalau nak kaitkan soal bebas, anak2 boleh lagi bebas kalau ddk dgn parent..mcm2 lg anak2 blh buat if they want..ape yg beza kat cne cara penerimaan n bawak diri..selalu ingat who you are everywhere u go..inshaAllah kite akan sentiasa jauh dr bnda2 yg xsepatutnya..tlgla paham sebab anak dh penat nak explain dh wahai parent..anak doing well here tp mengapa parent perlu mengganggu emosi anak dgn those mesg yg buat anak xboleh keje?? Anak mencari rezeki yg halal disana..mengapa parent2 perlu meragui ape yg anak2 buat..kalau parent perlu bukti, trs saja dtg keopis anak2 n jmpe boss anak2..interview sendiri mcm mana sshnye keje anak2..tp nnt org ckp mcm bdk tadika la pulak..smpi nk dtg opis bagai..parent2 blh dtg sepot check rmh sewa anak2..geledah slrh 1 rmh crk ape yg parent2 nak..tp cara mcm tu akan buat anak2 rasa trk...betapa parent xpercayakan anak2 n juga anak2 xnk parent tgk keadaan rmh sewa yg xckp selesa seperti rmh sendiri, kami xnak parent2 rase sedih atau simpati dgn kami.itu sangat biasa bg rmh sewa parent2..bg penyewa, asalkan ade basic thing untuk hidup kami dh ckp Alhamdulillah..tp kalau itu yg boleh hilangkan gundah gulana parent2 ape salahnya..dtg saja, anak2 menanti dgn dada n hati yg terbuka kan kan..(smbl kelam kabut kutip baju kotoq pg basuh, kemas katil terabuq sana sini, cuci pinggan dlm sink, sapu bilik siap sembur air freshner) muahahhahaha..biasela parent, bilik bujang.. okay satu explaination

okay..yg kedua penat aku related dgn hati dan peghasaan..amboii ayat cintan cintun..aku penat nak tunggu org..itu sebenanye aku nak sampaikan..aku rase spnjg aku bercinta ne aku je yg slalu jdk dominant..aku je yg slalu hover..nk buat itu n ini dgn ex2 sblm ne..semua aku yg eksaited gile babs pny..dorang chill je aku tgk..ehhh geram..asek aku je yg eksaited, korang bile nye nk eksaited?? Hah jwpn kpd soalan ne bia aku jawap sndri..korang akan eksaited bile korang dh hilang org tu..bile korang dh xrase semua bnda yg ex korang slalu eksaited buat utk korang sblm ne..apela yg peliknye pemikiran korang ne..aku musykil smpi skrg...

Jadi, bile dh penat aku memilih untuk stay away..jauhkan diri..bg space sbb aku tau mnsia mmg prlukan space in conjunction to make decision..aku pilih diamkan diri dan perhati..smpi 1 masa bile penat aku dh smpi ketahaap yg lg kronik iaitu 'malas'..
Tu lg ssh nk handle..

Okay, tu je nk jemah..nk kms umah bsh bj..malangnye xde bibik utk buat semua ne..muehehe.
Assalammualaikum korang...
Selamat berbuka puasa pkl 7.28pm karang bkn skrg okay

No comments:

Post a Comment